Een paar laatste Weense momentjes van 2010.. - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Daphne Dongen - WaarBenJij.nu Een paar laatste Weense momentjes van 2010.. - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Daphne Dongen - WaarBenJij.nu

Een paar laatste Weense momentjes van 2010..

Door: Daphne

Blijf op de hoogte en volg Daphne

19 December 2010 | Oostenrijk, Wenen

Hallo Liebe Freunde!

Daar ben ik weer :) Genoeg tijd om weer een beetje tijdig te bloggen :) En dus ga ik hier gewoon verder waar ik de vorige keer gebleven was: donderdag 9 december. We hadden toen weer E-marketing les. (die les in dat gebouw waar we het lokaal niet konden vinden..) Het was niet al te boeiend. Wat gewauwel en uitleg over E-marketing en best wel hetzelfde als vorige week en wat besproken over ieder groepje’s presentaties/ opdrachten. En wie kwamen we ineens tegen in de les!.. (was ons vorige week nog niet eens opgevallen..) De andere persoon van Maastricht University die ook in Wenen kwam studeren! Een Duitse jongen genaamd Julian. Wat een toeval! ’s Middags hebben we niet veel meer gedaan. ‘s Avonds zijn Renée en ik bij Tiffany gaan eten, het Canadese meisje, in Haus Erasmus. Ze kookte voor ons, samen met 2 vriendinnen van haar, Lizzie uit Zuid-Korea en Mariangela uit Italië. Gezellig met zn 5en zitten eten en kletsen en daarna zijn Tiffany, Renée en ik op weg gegaan naar de metro. We gingen naar een kerstfeest en hadden er echt zin in! Maar toen we eenmaal uitgestapt waren bij station Schwedenplatz en een stukje een straat in waren gelopen, wisten we het niet meer zo goed. Geen plattegrond bij ons en maar een vaag idee welke straat we moesten zijn. We hebben nog de weg gevraagd maar men kon ons niet helpen. Hehe uiteindelijk vonden we in een donkere zijstraat Empire Club. Joepie we waren bij het Kerstfeest!! Allemaal trappen naar beneden gelopen, vreemd vreemd daar.. en toen was daar de zaal. :O heel groot en zoo leeg! Er waren wel een aantal tientallen mensen maar het sloeg gewoon nergens op en de muziek was toch slecht :O we hadden meteen geen zin meer. Dus maar weer helemaal naar boven en binnen 5 minuten stonden we dus weer buiten. Dan maar lekker naar een barretje warme chocomel drinken :D. Even later vonden we een leuk Italiaans zaakje. Mmm yummie we zaten lekker te kletsen achter onze Heisse Schokolade mit Sahne :D. En wat begon het buiten toch ineens te sneeuwen en hard te waaien !! Mmm heerlijk zo binnen zitten op zo’n moment. Rond een uur of 12 toch maar de sneeuwstorm getrotseerd en lekker naar huis gegaan.

Op vrijdag hebben we niet zoveel gedaan. Beetje allebei aan de Barbie paper gewerkt en gewoon iets voor onszelf gedaan. Op zaterdag zijn we de stad in gegaan omdat we allebei kerstcadeautjes wilden kopen. Niet echt veel gekocht toen. Maar Renée heeft in ieder geval goede sneeuwlaarzen gekocht want dat was onderhand toch echt wel nodig! Daarna weer lekker binnengezeten want wat was het weer ontzettend koud buiten! Brrrr.. Op zondag hebben we ons voorbereid op het laatste nieuwe vak dat we hadden; de dag erna: Negotiation Management. Zoo raar zeg :O het laatste vak.. :( wat gaat het allemaal snel voorbij. We moesten een heel boekje lezen, dus dat hebben we zondag maar zo’n beetje gedaan.

Op maandag hadden we dan onze allereerste les van ons allerlaatste nieuwe vak.. We hadden al om 9 uur les :O (jaaa dat zijn we niet meer zo gewend..) De tutor was heel anders dan we ons hadden voorgesteld. Een best oud uitziende, dikke man :O. Maar hij komt uit Australië, dus dat Engels klinkt zo charmant :D. Hij was heel aardig, maar een beetje droog en saai. En hij houdt erg veel van praten. Ergens in het midden van de les moesten we een spelletje doen. Dus dat was in ieder geval al leuk om ons wakker te houden haha. En de les was nu omdat het de eerste les was al lekker om 12u afgelopen. ‘s Middags hebben we geleerd voor onze laatste ( :( ) Tourism toets!! Ahhh,, hebben we bijna iedere week gehad sinds we in Wenen zijn, en nu loopt ook dat af .. Toch nog maar even ons best gedaan ook al wisten we dat wee het vak eigenlijk al gehaald hadden.

Op dinsdag dus de allerlaatste Tourism toets gehad. Die natuurlijk ook weer nergens op sloeg en goed ging. Daarna meer dan 2 uur naar presentaties geluisterd van de andere helft van de groepjes die nog niet eerder een presentatie had hoeven geven. Na de les afscheid genomen van Tina, het Weense meisje waarmee we zo’n lol hebben gehad steeds achteraan in het lokaal. En ook van Karen, een leuk Deens meisje. Zo vreemd om te weten dat je veel mensen gewoon nooit / voorlopig niet meer zal zien :O !! :( Maar met Tina hebben we in ieder geval afgesproken om komende week nog een laatste drankje te doen aangezien zij in januari zelf op study abroad gaat. En dat was dan weer onze laatste International Tourism les. Daarna zijn Renée en ik gaan lunchen bij The Roast, een leuke broodjeszaak waar veel studenten heen gaan aan de overkant van de uni. Alweer iets van onze To-Do lijst afgestreept! Vervolgens zijn we naar de stad gegaan om nog eens voor kerstcadeautjes te shoppen. We zijn deze keer gelukkig beter geslaagd :). Het grootste deel is dus al verzameld hihi.

Op woensdag hadden we weer Negotiation Management. We hadden lekker geen huiswerk hiervoor omdat de tutor maandag zoveel gewauweld had dat er geen tijd was om nog iets uit te leggen voor de volgende les. Het was eerst (alweer) een hele klus om het goede lokaal te vinden. We moesten eerst al heel ver lopen naar een ander unigebouw waar we nog nooit geweest waren en toen zien uit te vinden hoe de onlogische lokaalnummering in elkaar zat. (ja lokaal 205 ligt op de 3e verdieping.. dat snapten we pas toen we de 2e hadden geprobeerd.) Maarja we waren gelukkig niet de enigen die te laat waren. En dat kwam ook door de nieuwe sneeuwstorm die buiten aan de gang was. Net als maandag had de tutor weer heel wat te vertellen. Verder moesten we tijdens de les een case lezen en ons een beetje voorbereiden om te gaan onderhandelen daarover. (vandaar de naam van het vak :P ) We werden in groepjes verdeeld om te gaan onderhandelen en tot een goede overeenkomst te komen. Samen met 2 anderen vertegenwoordigde ik Sally Soprano, een operazangeres die graag een titelrol wilde in een opera. Met bijbehorend goed salaris en andere voorwaarden. Tegenover ons 3 operamanagers. Het was heel leuk om te doen en we zijn uiteindelijk tot een goede overeenkomst gekomen. Wat nog best lastig is met andere doelen voor ogen, in 45 minuten tijd :O. Maar wel leuk om eens iets praktisch te doen in een les ipv altijd maar theoretisch bezig te zijn. En toen ging de les weer verder met wat uitleg en waren we tegen half 3 alweer klaar. ‘s Middags hebben we niet veel bijzonders meer gedaan, behalve ons een beetje voorbereid op de volgende casus waarover we moeten gaan onderhandelen.

Op donderdag wilden Renée en ik ons gaan herinschrijven bij de gemeent, aangezien we hier langer blijven dan 3 maanden. We waren best op tijd vertrokken maar door ons geklets waren we een metrostation te ver gereden. Even wachten en toen weer terug. Daar overgestapt op een andere metro en eindelijk waren we dan in de goede straat. Maar wat was die lang :O !! Ohjee.. we hebben uiteindelijk zeker 10 minuten goed doorgelopen en nog een klein stukje terug voordat we pas zagen waar we moesten zijn. Maar het ging al bijna dicht en er stond en lange rij mensen dus gaven we het maar op, want ik had binnen 3 kwartier ook een afspraak met een groepje op de uni. Dus toen maar weer terug gegaan. Ik had met mijn groepje voor Negotiation Management afgesproken om wat taken te verdelen en de strategie te bespreken voor de onderhandelingen die we samen moesten gaan voeren op de laatste les, zaterdag. De rest van de middag heb ik me wat voorbereid op de casus voor vrijdag en de groepsonderhandeling op zaterdag.

Op vrijdag hadden we alweer de voorlaatste les van Negotiation Management . Hetzelfde verhaal als altijd, een hoop gewauwel en onderhandelingen. Ook hadden we een tentamen. Maar aangezien onze tutor daar niet zo van houdt, werd ons vooral naar leuterantwoorden en meningen gevraagd. Dus echt de mist in gaan kan niet. Als nou alle leraren toch zo waren :O ... :D En toen de onderhandelingen van die dag. Ik speelde directeur van een ziekenhuis en moest onderhandelen met 4 andere mensen die in het ziekenhuis werken over allerlei zaken. Dat ging goed en het was ook weer leuk en leerzaam :). Deze keer duurde de les tot half 6, dus uiteindelijk was iedereen helemaal kapot van al het geluister naar de tutor.. Gaappp… ’s avonds maar de laatste keer nog alles voor zaterdag doorgelezen. Op zaterdag de laatste les alweer! We moesten meteen naar onze toegewezen lokalen gaan om direct met de onderhandelingen te beginnen. Wij waren met 6 tegen 6 en we vertegenwoordigden het Management van een ‘provincie’ (county) in Californië. De tegenpartij vertegenwoordigde de Sheriffs in die provincie. Samen moesten we in 6 en een half uur tijd tot een overeenkomst komen in allerlei zaken omtrent de rechten van de Sheriffs. Het was een hele klus :O. Zooo wat moeilijk zeg als niemand concessies wil doen. En je mag het natuurlijk niemand persoonlijk aanrekenen als het niet lukt, want het is een zakelijk conflict; maar echt wat was ik toch kwaad :O. Pffff iedereen werd er helemaal geïrriteerd van en we hebben een goede lunchpauze gehouden (de 2 groepen apart van elkaar :P ) om even af te koelen. En daarna maar weer verder.. Ik hield me samen met wat anderen maar een beetje afzijdig, want de rest was al genoeg aan het discussiëren. Maar wat een geschreeuw zeg :O iedereen was gewoon zo kwaad op elkaar, echt niet normaal. En men nam het elkaar toch persoonlijk kwalijk ipv zakelijk.. Vooral een jongen van de tegenpartij was heel irritant. Hij bleer maat kwaad en schreeuwde maar wat en liep helemaal rood aan. Dus uiteindelijk gaven we het maar op en hebben we met ons groepje een voorstel geschreven en aan de tegenpartij overhandigd. Er kwamen nog heel wat andere voorstellen over en weer en tussendoor nog een aantal verhitte discussies (die jongen van de andere partij werd zelfs woedend toen wij hun voorstel aan het lezen waren terwijl iemand aan het woord was.. pff) en uiteindelijk hadden we echt op de allerlaatste minuut onze overeenkomt compleet. Wat was dat vermoeiend zeg. En niemand vond elkaar meer aardig. :P Ergens aan het einde had een jongen uit ons team (die helemaal in stijl een cowboyhoed en leren jasje droeg) uit kwaadheid ‘Fuck the police’ heel groot op het bord geschreven (hij doelde dus op de tegenpartij). Toen de tegenpartij terugkwam waren ze not amused en wilden we de tekst weg vegen. Maar de stift scheen onuitwisbaar te zijn :O. Hahaha of het nou door de spanning kwam; ik heb echt moeten huilen van het lachen :P . En een meisje dat het niet mee had gekregen vroeg bezorgd “Oh! Are you crying?” hahaha toch nog een leuk moment op die dag. Nadat we allemaal onze voorstellen hadden ingeleverd sloot de tutor het vak af met nog wat uitleg en om half 5 waren we alweer klaar met vak 4 van de 5.

En dat was dus gisteren.. ’s Avonds hebben Renée en ik samen met Claartje geheel volgens onze traditie weer een pizza avondje gehouden :D. De allerlaatste van 2010!! :( Renée en ik wilden feestelijk zijn en hadden een speciaal wintermenuutje besteld met soep, pizza en toetje :) Mmm het was heerlijk. De rest van de avond hebben we genoten van onze net begonnen kerstvakantie. Lekker op bed tv liggen kijken. Vandaag niet veel anders dan nog steeds genieten van de kerstvakantie. Lekker een beetje uitgeslapen. Alhoewel.. heb ik nu ineens het ’vroege’ ritme te pakken en kan ik niet superlang meer uitslapen? :O ik werd gewoon om half 11 al wakker terwijl ik de hele week weinig heb geslapen en vannacht om half 2 pas ben gaan slapen :O .. Nouja, in ieder geval weer een hele dag tijd voor nuttige dingen. We hebben fijn weer de was gedaan, wat gepoetst, wat aan de Barbie paper gewerkt en om 5 uur ging Renée twee vriendinnen van het vliegveld halen die hier een paar dagen komen logeren. We hebben net gegeten en ze zijn nu met hun 3en net vertrokken om even het centrum te verkennen. Ik ga weer lekker verder met genieten van de vakantie .. :D

Tschüss liebe Freunde en tot de volgende keer maar weer!!
Op naar Mestreech over een paar dagen! ..

• 19 December 2010 - 18:54

Mamma Marjon:

Héhé ik ben klaar met lezen.
    Weer een lang verhaal zeg.
    Maar we gaan zo nog even echt bijkletsen. Ik stuur jou ook wat foto's vanuit Maastricht.

• 19 December 2010 - 19:00

Sophie:

Wat een lekker lang verhaal Daphne :D! Heb je al zin om weer even naar het gezellige Mestreech te gaan? Liefs

• 19 December 2010 - 19:05

Daphne Van Dongen:

Heeyy Sophie :)

Hihi jaaa ik met al mn verhalen (A)
    Ja hoor wel zin om weer even in Mestreech te zijn en iedereen te zien :P
    Moeten dan echt afspreken!!

XX