Winter in Vienna - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Daphne Dongen - WaarBenJij.nu Winter in Vienna - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Daphne Dongen - WaarBenJij.nu

Winter in Vienna

Door: Daphne

Blijf op de hoogte en volg Daphne

08 December 2010 | Oostenrijk, Wenen

Vorige week zondag heb ik voor het laatst geschreven en ik had beloofd wat eerder te schrijven dan vorige keer. En nu na 1 week heb ik alweer genoeg om over te kwebbelen. Op maandag hebben we wat boodschapjes gedaan en hebben we geheel volgens onze Weense traditie weer een gezellig avondje gehad met Claartje onder het genot van bestelde pizza’s :D. Op dinsdag hadden we weer de geweldige Tourism les. Daarna zijn we in de boekenwinkel op de uni gaan vragen naar het boek dat we nodig hebben voor de eerste les van ons nieuwe vak E-Marketing op donderdag. Maar dat boek hadden ze niet en bestellen duurde wel even, dus zijn we de eerste 4 hoofdstukken gaan kopiëren van het boek, dat wel in de bieb te leen was. Ook hebben we meteen de Powerpoints van de eerste 4 hoofdstukken uitgeprint. Want dit stond al op internet en dus gingen we ervan uit dat we dit alles nodig zouden hebben op donderdag. Dus hebben we ons alweer een hele tijd daarmee geamuseerd in de bieb.. Daarna door de sneeuw weer lekker terug naar huis.

Op woensdag hadden we eigenlijk met de andere twee groepsleden afgesproken om aan de paper te werken over Barbie :D die hoort bij de presentatie die we donderdag hadden gehouden. Maarja zoals we wel verwacht hadden, ging het uiteindelijk niet door. We waren ons al aan het haasten met even naar de winkel te gaan om genoeg drinken en eten in huis te hebben voor ’s middags. Hebben helemaal door de sneeuw geploeterd. Was trouwens niet zo erg, want dat was ook weer een hele belevenis. De sneeuwschuivers reden af en aan. We hebben 5 minuutjes op de bus gewacht en er zeker 4 zien langsrijden. We hebben in het winkelcentrum ook nog gezellig kerstlampjes gekocht voor onze kamers. Dat past wel leuk bij die Winterse sfeer :D .
Op donderdag hadden we de eerste les van E-Marketing en we hadden er van tevoren nog helemaal niets voor hoeven doen. Er lag ontzettend veel sneeuw en het bleef die dagen ook maar sneeuwen, dus voorzichtig gingen we ’s morgens naar de bus. En ja hoor voor onze neus reed hij langs.. mm die zouden we dus bij de bushalte 100 m verderop niet meer halen.. want rennen door de sneeuw en over ijs is niet zo handig. Dus maar gaan lopen. Zo snel we konden.. en durfden. Tja en toen was ook de metro net weg.. Heerlijk.. hadden nog maar paar minuten voordat de les begon toen de metro eindelijk kwam. (die reed natuurlijk ook minder vaak dan anders.. jaaaa net nu!) We waren al 1 minuutje te laat toen we eindelijk bij de uni aankwamen. Maarja toen moest de grote zoektocht nog beginnen. We wisten wel het gebouw waar we moesten zijn. Maar toen we ervoor stonden was er toch enige twijfel.. dan maar stukje verder kijken. Nee, toch maar weer terug. Ahja daar stond heeel groot op de grond de naam van het gebouw geschilderd plus pijl naar de plek waar we eerst stonden te kijken.. tja hoezo scheel.. Nou, wat fijn! Het gebouw dus in ieder geval al goed gevonden. (inmiddels was het wel alweer een minuutje later..) Toen was het lokaal aan de beurt in de grote zoektocht. Nouja aangezien er een 2 in de naam stond, gingen we er vanuit dat het op de 2e verdieping zou liggen. Niet onlogisch toch? We kwamen binnen in gedeelte “H”. Goed!! Daar moesten we ook zijn! De trap op. Oh, dat was gedeelte “G”, met een 3 in de naam van de lokalen.. Waaattt?? Rondje gelopen en dus maar weer naar beneden. Ahaaa daar lag dus het lokaal, precies naast de ingang! Moesten wel nog een rondje lopen want mochten niet door de deur die naast de ingang lag.. Hihihi hebben de mensen in het lokaal ons buiten zien staan drentelen, naar binnen zien gaan en toen pas 5 minuten later het lokaal in zien komen :P hahaha. Maarr we waren dan wel 10 minuten te laat, er kwamen mensen zelfs nog later dan ons! Weten we nu in ieder geval voor eventueel een andere keer hoe dat gebouw zo’n beetje in elkaar zit :) . De les was heel vreemd. Tja we waren dus te laat maar ik heb niet het idee dat er van tevoren al veel gezegd was. We hoefden onszelf niet voor te stellen, dus ik heb geen idee wie er allemaal bij ons in de klas zit. We moesten een formuliertje invullen over wat voor kennis we al over het onderwerp hadden en wat we leuk vinden om in lessen te doen. De tutor zei dat hij probeerde om ons allemaal tevreden te stellen en het voor iedereen leuk te maken. Als we iets niet leuk vinden moeten we het zeggen. En er moet een opdracht gedaan worden. Hij was een beetje wazig over hoe de les nou helemaal in elkaar zat maar zei wel dat we het moesten zeggen als we die opdracht niet wilden doen. Dan zou hij iets anders bedenken. Twee groepjes wilden die opdracht wel doen en twee andere groepjes en het groepje van Renée en mij met twee anderen wilden het niet. Dus mogen we een presentatie doen over een onderwerp dat we zelf kunnen bedenken. Ahja en de tutor meldde even dat het boek gewoon naslagmateriaal is en gewoon leuk is voor de geïnteresseerden. Hij wilde ons verder geen leesopdrachten en veel werk geven want dat vond hij vervelend voor ons. Zooo :O ideaal zeg! Nouja jammer dat we voor niks al die bladzijdes gekopieerd hebben; maar dit is wel de eerste leraar die ons totaal geen huiswerk geeft haha. De les ging heel snel om :) . ’s Middags werd (alweer) een meeting met het groepje voor de Barbie paper afgezegd.. Dus maar wat dingetjes voor onszelf gedaan ’s middags. Oehh en wat vond ik ’s middags in mijn brievenbusje :D een heerlijke chocoladeletter van de Sintjes uit Heugem :) yumyum het Sinterklaasweekend kan beginnen!

Op vrijdag hebben we de finale van Expeditie Robinson gekeken!! Waren het al iedere week aan het volgen en we waren zooo benieuwd :D woehoeee go Regina! Nou, dus de dag begon alweer goed :) . Daarna zijn we de stad in geweest om te kijken voor wat kleine Sinterklaascadeautjes en een paar andere boodschapjes die we op ons lijstje hadden staan. Toen we nog niet alles gevonden hadden, zijn we daarna ook nog naar het winkelcentrum hier in de buurt gegaan :) . Wat is het daar toch gezellig. Hebben er een tijdje rond gelopen en zijn uiteindelijk voor alles geslaagd. ’s Avonds om 10 uur hadden we een klein Sinterklaasfeestje geregeld. Helaas kwam er van de 8 mensen die we hadden uitgenodigd uiteindelijk maar één. Maar gelukkig had Claartje wel nog genoeg mensen bij elkaar weten te krijgen. We hebben met zn allen in de keuken op de 6e verdieping (Claartjes verdieping) gezeten. Iedereen had een cadeautje meegebracht. Ik had een mooie dobbelsteen gemaakt haha. Iedereen mocht ermee gooien en als je een even getal gooide mocht je een cadeautje van de tafel pakken en open maken. Tiffany (de enige die van onze genodigden was gekomen) had mijn cadeautje gekozen (kerstlampjes en pakketje chocoladefondue-chocolaatjes) en ik had een cadeautje van een meisje dat Claartje uitgenodigd had: 2 McDonalds waardebonnen twv 2x €2 en een mini flesje Baileys yumyum :D . Haha het was heel gezellig en we hebben allemaal nog een hele tijd met lekker drinken, pepernoten, hapjes en chips in de keuken gezeten. Om een uur of 1 zijn we maar eens naar beneden gegaan. Daar was in de Partyroom een (natuurlijk alweer niet geweldig) feestje bezig. “Campus goes Ibiza, part 2, Winter edition” .. huh?? Nouja hebben het toch nog een tijdje uitgehouden. Renée en ik hebben Tiffany nog naar het metrostation gebracht en zijn daarna nog een klein uurtje gebleven en om half 4 maar naar boven gegaan.

Op zaterdag hebben we maar een beetje uitgeslapen want één van onze teamleden zou dan toch eindelijk komen om aan de Barbie paper te werken. Renée en ik hadden het werk gesplitst en we zouden ieder met een ander aan een deel van de paper werken. Het teamgenootje van Renée zou komen, maar ik was ook een beetje op tijd opgestaan. Maar Renée kwam meteen vertellen dat hij ’s morgens had gemaild of het nog doorging.. En tegen de tijd dat Renée het had gelezen en iets terug had gestuurd vond hij het al te laat om te komen en ja hoor, het ging alweer niet door. Dus maar weer niet veel gedaan die middag. ’s Avonds zijn we met Tiffany naar de kerstmarkt bij Schönbrunn geweest. Wat is het er toch mooi :) . Maar wat was het die dag ook koud! Brrr toen we ’s avonds weggingen was het zo’n graad of -11 en de gevoelstemperatuur nog een paar graadjes lager .. :O . We hebben alledrie meteen warme chocomel gekocht en daarmee een rondje gelopen over de kerstmarkt. Beetje kraampjes en mensen gekeken. Nog even geluisterd naar de vrouw op het podium onder de kerstboom die heel mooi aan het zingen was. Na 3 kwartier was de kou bijna niet meer uit te houden en Tiffany moest ook gaan, dus zijn we weer weg gegaan.

Op zondag hebben we weer uitgeslapen. Daarna hebben we wat geleerd voor het Tourism toetsje dat we op dinsdag weer hadden. ’s Avonds heb ik gezellig voor de webcam met Dennie mn Sinterklaascadeautjes opengemaakt die Eline namens mijn ouders had meegebracht :D . En natuurlijk heel wat pepernoten gegeten :D oohhhh heerlijk soms dat Nederlandse snoep!
En toen was de week alweer om! Op maandag een beetje op tijd opgestaan want er ging eindelijk een afspraak voor de Barbie paper door! Renées teamgenootje zat alweer in zijn thuisland India, maar die andere kwam dus maandag op bezoek. Heb een paar uurtjes met m aan de paper gewerkt en gelukkig zijn we een aardig eind gekomen. Verder de rest van het werk verdeeld dus hopelijk gaan we het snel afkrijgen :) . ’s Avonds hebben we nog wat voor Tourism geleerd.
Gisteren hadden we ’s morgens dus weer International Tourism. Het toetsje ging wel weer okee. Jammer genoeg kwam Tina pas een heel stuk later naar de les en was de tutor ook helemaal niet zo grappig als normaal.. Niet al te veel gelachen dus. Na de les hebben we even het boek gekocht dat we nodig hebben voor een nieuwe les die volgende week begint. Daarna zijn we naar de stad gegaan. We hebben voor het eerst te ver gereden met de metro!! Gingen zo op in kletsen en mensen bekijken dat we pas bedachten dat we op het goede station waren toen de metro er al een tijdje stilstond. Geen zin om nog snel de metro uit te rennen en dus maar een station later uitgestapt. Ook leuk, kwam ik op een plek waar ik nog niet eerder geweest was. Zijn over de Naschmarkt gelopen. Echt, het lijkt of je over een Arabische bazaar ofzo loopt :O ! Om de zoveel meter wil wel iemand je naar zijn/haar kraampje lokken en er waren heel wat kruiden, verschillende soorten thee en andere etenswaren uitgestald. We liepen daarna ook nog langs het Secession gebouw. En via deze leuke omweg, heerlijk in het warme zonnetje, kwamen we uiteindelijk in het centrum. Een paar winkels in geweest, alvast op zoek naar kerstcadeautjes. Daarna zijn we bij het dure warenhuis Steffl helemaal naar boven gegaan. Daar bevindt zich een bar/ restaurant met super mooi uitzicht op de Stephansdom en alle andere gebouwen in het centrum. Dit was één van de dingen op ons to-do lijstje: iets gaan drinken/ eten bij de Sky bar in Steffl. En zo zaten we even later achter (ik) een lekkere chai tea latte en pannenkoekje met marsepein en kersen en (Renée) warme chocomel en een tosti :D . Het was heel lekker allemaal en super mooi daarboven met zo’n uitzicht! Zo, nu kan er alweer iets weggestreept worden op de lijst. Met de glazen lift die schuin naar beneden gaat aan de voorkant van Steffl zijn we weer naar beneden gegaan. Das al een hele belevenis! Kriebelt een beetje in je buik net als in een achtbaan haha. Vervolgens zijn we naar de Graben gelopen; het duurdere deel van het centrum. Daar waren een heleboel mensen verzameld rond een brandweerauto met hoge ladder. Natuurlijk moesten wij ook even kijken wat er aan de hand was. De brandweer bleek sneeuw van de richels bovenaan de hoge gebouwen weg aan het vegen te zijn. Aangezien de zon weer scheen was overal de sneeuw aan het smelten en was er dus gevaar voor daklawines. Er stonden ook overal van zo’n leuke bordjes om daarvoor te waarschuwen :P . Het gaf harde klappen als er van zo hoog weer een stuk sneeuw omlaag viel. Achter ons viel er ook ineens een groot stuk sneeuw van een dak, net naast en man en vrouw met kindje. Iedereen schrok zich dood. Na nog even gekeken te hebben zijn we verder gewandeld. We werden overal helemaal natgespetterd door alle druppels die van de daken vielen. Lekker warm weer in het metrostation besloten we dan toch eindelijk eens een bezoekje te brengen aan de opera wc die daar ligt. Er wordt de hele dag klassieke muziek gedraaid en het is helemaal aangekleed als een opera. Joepie, hebben we daar ook eindelijk een foto van :) . Nog even een paar boodschapjes gedaan en toen waren we weer lekker terug thuis.

En toen was het weer vandaag. Weer zo’n lekker binnen blijf dagje. Het is wel al een stuk minder koud buiten. Eigenlijk is het best lekker. Jammer genoeg is dus wel de sneeuw flink aan het smelten. We hebben nog een paar boodschapjes gedaan en toen allebei een beetje op onze kamers lekker gezeten. Ik heb fijn deze blog weer kunnen schrijven. Buiten werd het net steeds mistiger! Ik kan nu al een tijdje zelfs de flat die een stukje verderop staat helemaal niet meer zien! Mmm heerlijk binnen-zit-weer. Zometeen maar iets doen aan mijn deel voor de Barbie paper en dan is de avond alweer zo om..

Tot de volgende keer maar weer!!
Tschüss :) .

• 08 December 2010 - 20:40

Mamma Marjon:

Hoi, wat snel je vervolg verhaal.
    Leuk alweer jouw avonturen.
    En de foto*s zijn ook passend.
    Groetjes.

• 08 December 2010 - 20:52

Daphne Van Dongen:

daaanke ;)

• 09 December 2010 - 13:19

Maryvon:

Hi Daphne,
    Echt een superleuk verhaal weer! Wat maak je veel dingen mee! Hier in Amsterdam gaat het allemaal vrij rustig: Dees en Soof en Hiu Man zijn bezig met hun stage dus ik ben het grootste deel van de dag alleen thuis (ik heb dan vaak 's avonds college). Zullen we in de kerstvakantie afspreken? (Als je tijd hebt!!) Dat lijkt ons allemaal erg leuk en we missen je onderhand ook wel als wij in Maastricht zijn!
    Liefs en tot gauw,
    Maryvon

• 09 December 2010 - 13:31

Daphne Van Dongen:

Hee Mary :)
    dankjewel voor je leuke berichtje :)
    Gelukkig gaat het daar back home ook goed!
    Ohh ben zoveel alleen lijkt me ook vervelend..
    Ik wil zeker in de kerstvakantie afspreken! Ik heb wel een week later kerstvakantie dan iedereen in Nederland, dus moeten we binnenkort even kijken naar een datum :)
    Groetjes en tot snel!!
    XX