To-do's - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Daphne Dongen - WaarBenJij.nu To-do's - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Daphne Dongen - WaarBenJij.nu

To-do's

Door: Daphne

Blijf op de hoogte en volg Daphne

12 November 2010 | Oostenrijk, Wenen

Hallo alle lieve blog-volgers :D Daar ben ik weer na anderhalve week.
Niet al te veel meer meegemaakt, maar toch nog genoeg voor mij om een fantastische blog over te schrijven :)
Vorige week dinsdag heb ik dus de laatste blog geschreven en dus ga ik nu verder met vorige week woensdag. Geen idee wat we toen precies hebben gedaan, behalve natuurlijk lekker even uitgeslapen na de zware dinsdag ;). Woensdagavond hadden we wel nog iets leuks op de planning. Renées oom Jo, die ik al had ontmoet toen we net in Wenen waren, was in Wenen voor zijn werk. We zijn toen met zijn 3en gaan uiteten bij, ja hoor alweer, Italiaans restaurant Fratelli, waar ik eerder ook al een paar keer geweest ben. Heerlijk gegeten weer.

Donderdag hadden we ingepland om naar de unibieb te gaan. We hadden namelijk afgelopen dinsdag een presentatie, en de casus waarover de onze ging, stond niet in het 4e editie boek dat wij hebben. Dus maar op zoek gegaan naar de 3e editie in de bieb om dan die casus te kunnen kopiëren. Maarja aangezien bij ons alles niet meteen vlekkeloos verloopt, was ook dit weer een middagvullende bezigheid. Maar liefst anderhalf uur (!) hebben we erover gedaan om 4 stomme bladzijdes te kopiëren. Het ging als volgt: gelukkig wisten we waar we de bieb kunnen vinden dus dat valt alweer mee en daar waren we dan ook rond een uur of 2. Maaarr daar geldt de regel dat je je tas en jas in een kluisje moet leggen voordat je naar binnen gaat. Tja en hoe werken die kluisjes dan?? We zagen allemaal mensen met sleuteltjes lopen. En er waren nog maar enkele kluisjes open.. maar dan sommige weer zonder een sleutel erop. Dus hoe kom je aan zo’n sleutel?? En waar moet je de 2 Euro betalen die werd genoemd op een papiertje met uitleg over kluisjesgebruik?? Ja heen en weer, heen en weer… geeeen idee. We zijn wel meer dan 3 keer de ruimte rond gelopen en de bieb in en uit. Uiteindelijk dan maar eens voorzichtig gaan vragen bij een meneer aan een uitleenbalie. Waarom snapte iedereen het behalve wij? Hij liep mee en zei dat er inderdaad geen kluisjes meer vrij waren. In het beetje Engels dat hij kende legde hij uit dat we de uni weer in moesten en daar naar rechts. Ohh dus daar zouden we misschien sleuteltjes kunnen krijgen? Onlogisch zeg. Wij toch gewoon naar de uni en ergens naar rechts. Vonden uiteindelijk een gang met dezelfde soort kluisjes. Bleek je gewoon 2 Euro in het kastje te hoeven doen en dan kon je de sleutel uit het slotje halen. Heel simpel natuurlijk maarja.. Dan maar zo dus. En weer terug naar buiten in de kou naar de bieb haha. Hehe we waren er. Vonden na een beetje zoek- en computerwerk het boek en daarna ook na een beetje speuren de kopieerapparaten. Dat ging allemaal nog best snel en eindelijk om half 4 waren we weer bij de metro. Toen hadden we het weer helemaal gehad voor die dag en hebben we nog een beetje rustig aan gedaan. Renée had ’s morgens op Facebook iets over een Hollandse avond ergens in Wenen gezien en dat leek ons wel erg leuk en natuurlijk ook zooo lekker :O Er zouden kroketten, frietjes, frikadellen zijn !!! Ohhhh yumyum wat hadden we daar ineens zin in bij gebrek aan zulke snacks hier. En dus gingen we ’s avonds met Claartje en nog wat andere Nederlandse mensen die we al zo’n beetje kenden richting de bar-restaurant waar het plaatsvond. Ooohh en wat was het heeerlijk. Mmmm beetje snacken, beetje gezellig kletsen, Nederlandse muziek op de achtergrond haha wat was het leuk. En wat een stilte toen iedereen zat te eten. We waren helemaal onder de indruk en ik heb nog nooit zo lang over een kroketje gedaan. :D

Lekker uitgeslapen en nog nagenietend van de Hollandse hapjes begonnen we vrijdag vol goede moed te werken aan de presentatie. Samen kwamen we al een heel eind en het laatste deel zou ons groepsgenootje, Tina, nog maken. We hebben er de hele middag aan gewerkt en ’s avonds hebben we weer lekker een filmpje gekeken. Op zaterdag hadden we om 2 uur met Tina afgesproken op de uni om nog de laatste dingetjes te bespreken. Daar waren we na 3 kwartier alweer mee klaar. Heerlijk in het zonnetje zijn we naar de supermarkt gegaan voor wat boodschapjes en verder hebben we die middag lekker rustig om gekregen. ’s Avonds ging Renée met Arno, een vriend van der uit het Concertgebouworkest Amsterdam, iets drinken. Ik heb er lekker een rustig avondje van gemaakt met wat computeren en tv kijken. Zondag moesten we alweer vroeg op, want we gingen naar een concert van het Concertgebouworkest. Het begon om 11 uur maar aangezien we staanplaats kaartjes hadden moesten we er op tijd al staan om een goede plaats te kunnen bemachtigen. Om kwart na 9 / half 10 waren we bij de Muzikverein en waren we inderdaad één van de eersten. Toen moesten we wachten en uiteindelijk konden we naar binnen. Nog 2 keer binnen moeten wachten en om half 11 konden we dan eindelijk de zaal in. Zooo en wat gaat iedereen dan sprinten :O. Maar we hadden wel de beste plaatsjes veroverd!! :) Na een paar minuten daar gestaan te hebben kwam Arno ons 2 kaartjes brengen die hij nog had weten te regelen. Wij ons dus door de hele groep mensen met staanplaatsen geduwd die meteen terug begonnen te duwen om onze oude, beste plaatsen te kunnen bemachtigen. Na een beetje zoeken bleken we supergoede zitplaatsen te hebben gekregen, helemaal vooraan in box nr. 2 op rij 1!! We zaten vlak naast het podium en konden ook nog eens gezellig de mensen in de zaal bekijken :) . Het duurde tot kwart na 1 met een pauze erin en het was echt mooi. Wel soms een beetje vermoeiend omdat we zo vroeg waren opgestaan. Maar we zijn wakker gebleven haha en hebben een leuke ochtend gehad!! We zijn om de ochtend eventjes gezellig af te sluiten lekker iets gaan drinken bij de Starbucks een stukje verderop. De rest van de dag hebben we weer wat gecomputerd en nog wat aan de presentatie gewerkt zodat hij helemaal af was.

Op maandag hebben we wat geleerd voor weer een International Tourism toetsje op dinsdag en natuurlijk voor onze presentatie. Dinsdag was het dan zover. We bleken eerst in een heel verkeerd gebouw te zijn dan waar we eigenlijk moesten zijn :O dus toen moesten we ons ergens anders naartoe haasten. Onderweg kwamen we een klasgenootje tegen die ook op weg was naar het verkeerde gebouw maar gelukkig wel de weg wist naar waar we eigenlijk moesten zijn. Net op tijd kwamen we binnen en we kregen meteen de toets onder onze neus geschoven. Die viel gewoon weer reuze mee. En daarna hebben we meer dan twee en een half uur naar presentaties zitten luisteren en ook nog die van onszelf gedaan. Doordat een paar groepjes voor ons maar bleven doorzeuren en discussiëren over allemaal onnodige zaken hadden wij en het laatste groepje, na ons, niet al te veel tijd meer. We zijn er zonder al te veel gedoe doorheen gegaan en toen was het alweer voorbij en het ging gewoon goed. Hebben we dat ook weer gehad. Verder hebben we die dag weer onze achterstand ingehaald van lezen en tv kijken en computeren haha.

Woensdag lekker uitgeslapen en weer een beetje dingen voor onszelf gedaan. Verder hebben we nog wat boodschapjes gedaan. ’s Avonds, tussen de boodschapjes doen en avondeten zijn we eens een wandeling gaan maken door de buurt hier. We zitten hier nu al meer dan anderhalve maand en hebben gewoon geeeen idee waar we precies zitten. We kennen alleen de weg naar het metrostation en het winkelcentrum dat iets verderop ligt. Dus besloten we eens de andere kant op te lopen, de buurt achter ons gebouw; waar wij vanuit onze kamers op uitkijken. En wat was dat leuk zeg :D . Liepen door niet al te fraaie buurten, maar toch eens leuk om te zien, al die lelijke flats waar de mensen hier in wonen :P . We kwamen nog zelfs kindjes met ouders tegen met lampionnetjes die liedjes waren aan het zingen, omdat het de dag erna Sint Maarten was. Lieeff :) . We zijn helemaal naar de mooie toren gelopen met de antennes en lichtjes die we altijd vanuit onze kamers zien. Wat was het er mooi!! Er lag een winkelcentrum onder, Millenniumcenter. En daar lagen echt alle winkels die we ooit nodig hebben gehad! En waar we ooit naar hebben gezocht en helemaal voor naar het centrum zijn gegaan.. Bijvoorbeeld: de DM, Bipa, 2 supermarkten, Saturn, Mango, H&M, tijdschriftenzaakjes, Starbucks, restaurantjes etc.. We keken onze ogen uit en ook omdat het al zo mooi versierd was met kerstverlichting. En buiten was een heerlijk uitziend fruit-en groentenmarktje. We hebben wat dingetjes gekocht in het winkelcentrum waarvoor we eigenlijk de dag erna naar de stad wilden gaan en ons oog laten vallen op een H&M topje dat we de dag erna ook wilden gaan halen. Wat was het leuk :) hihi hadden we dat nou eerder geweten! Wat erg zeg :O . Via een andere weg zijn we terug gelopen naar huis en zijn onderweg nog allemaal andere gebouwen tegen gekomen die we altijd vanuit onze kamers zien. Wat leuk allemaal :).

Renée en ik hadden al een tijdje geleden bedacht dat we toch echt eens een lijstje moeten maken met alle dingen die we nog willen gaan doen hier. We zitten hier tenslotte al meer dan anderhalve maand en er zijn nog zoveel dingen die we nog niet gedaan of gezien hebben! Gisteren, donderdag dus, hebben we alvast iets gedaan dat we al lang op de planning hadden staan. We zijn weer op tijd opgestaan want we gingen naar de Spaanse Rijschool om de beroemde Lippizaner paarden eens te kunnen zien. Om 10 uur begon de ochtendtraining dus we waren al om kwart na 9 hier vertrokken om er op tijd bij te kunnen zijn. Het duurde tot 12 uur. Het was een stuk minder spectaculair dan we verwacht hadden maar we zijn wel de volle 2 uur blijven zitten kijken naar de rondwandelende paardjes. Ik hou helemaal niet van paardjes, maar wat zijn ze leuk! Ieder halfuur kwamen er 5 nieuwe paardjes en gingen de oude terug naar hun stal. De ruiters reden wat op ze rond of oefenden een beetje kunstjes met ze. Maar veel bijzonderder dan op een bepaalde manier lopen werd het niet. We lazen later dat er wel degelijk ook wel eens echte kunstjes geoefend werden met ze tijdens de ochtendtraining maar dat dat niet zo vaak te zien is. Helaas. Maarja leuk om ze eens gezien te hebben. We zijn na de ochtendtraining in de stad op ons gemak gaan lunchen en hebben toen eens ons to-do lijstje op papier gezet. Daarna zijn we weer op tijd terug gegaan voor een rondleiding in de Rijschool die ook nog in ons ticket inbegrepen zat. Die duurde van 2 tot 3 en was zoveel interessanter dan de ochtendtraining! Een meisje leidde ons rond; ze was zo’n beetje onze leeftijd denk ik. En wat vertelde ze leuk en interessant! We hebben eerst de stallen gezien. Ooh wat zijn die paardjes lief en wat jammer dat we ze niet mochten aaien :( . Het was echt heel interessant allemaal: er zijn 72 stallen en die worden IEDER UUR schoongemaakt :O ooohhhh wat voor baan is dat!! En dan zijn er ’s morgens rond de training zo’n 5 mensen die dat doen en ’s middags maar 2 !! Ohja en dat werk gaat ook gewoon ’s nachts door… En dan zijn er nog de mensen die alle op maat gemaakte zadels en speciale teugels etc mogen poetsen.. En de paardjes kunnen na een training of optreden genieten van een paardensolarium om de spieren tot rust te brengen, krijgen 3 keer per dag speciaal afgemeten en uitgezocht eten (zoals volkorenmüsli :P ) en ze zien er perfect verzorgd uit. Heeeerlijk leventje zeg. En ze hebben ook nog zomervakantie, soms voorjaarsvakantie en gaan uiteindelijk lekker met pensioen, rondrennen in de weilanden buiten Wenen. Zou je geen Lippizaner willen zijn.. Daarna gingen we naar de Winterrijschool: de zaal waar we training hadden gezien en waar de shows plaatsvinden. Er werd weer vanalles leuks uitgelegd. De laatste stop was de Zomerrijschool. Buiten was er ook een plek waar de paarden konden oefenen en eromheen een leuk bedachte ‘molen’ zodat allen paarden in gelijk tempo konden leren lopen. Jammer genoeg mochten we van zowel de training als de rondleiding geen foto’s maken. Maar we hebben toch nog een paar kiekjes weten we maken van de zaal waarin we naar de training hebben gekeken en waarin ook de optredens plaatsvinden en van de binnenplaats waar de stallen aan liggen :D . Na deze erg leuke ochtend en middag gingen we lekker bij de H&M hét topje halen hihi. Ohja en toen viel ons oog op alweer een ander heeel erg leuk truitje dat we toch echt morgen ook even moeten gaan kopen :D .

Gisteravond nog even wat tv gekeken en toen was het alweer vandaag. Nog niet zo veel gedaan. Uitgeslapen, beetje tv gekeken, de was gedaan en we gaan zo eens koken. En dan is het alweer weekend!! Hahah alsof we nooit vrij hebben :) . Gaan we straks maar eens plannen maken om nog andere to-do’s te kunnen doorstrepen tijdens de komende vrije dagen.
Ik hou jullie op de hoogte!!

Wiener Grüsse!!

Check binnenkort ook weer de nieuwe foto’s op mijn Photobucket! http://s1182.photobucket.com/albums/x458/Daphne_van_Dongen/Wenen/

• 14 November 2010 - 14:57

Maryvon:

Hi Daphne!

Wat een leuk bericht weer, ik zie het al helemaal voor me! Ik hoop dat het goed met je gaat maar zo te zien wel! Leuke foto's ook, ik ben jaloers!

Liefs,
    Maryvon

• 14 November 2010 - 15:01

Daphne Van Dongen:

Heey Maryvon :)

Dankjewel voor je leuke reactie :)
    Ja hoor hier gaat het zeker goed haha :D Ik krijg de tijd wel om!
    Hoe gaat t daar verder in Amsterdam? En met de studie ook nog goed :)?

Tot ziens en groetjes!!
    XX