Wenen wistjedatjes en tips - Reisverslag uit Maastricht, Nederland van Daphne Dongen - WaarBenJij.nu Wenen wistjedatjes en tips - Reisverslag uit Maastricht, Nederland van Daphne Dongen - WaarBenJij.nu

Wenen wistjedatjes en tips

Door: Daphne

Blijf op de hoogte en volg Daphne

15 Februari 2011 | Nederland, Maastricht

Hèhè hier is dan toch eindelijk mijn aller-allerlaatste blog. Vanuit Maastricht. Ben hier alweer 2 en halve week en mis Wenen nog steeds. Poeh dat valt toch even tegen, weer fietsen en alweer heel veel huiswerk moeten maken. Maar natuurlijk wel leuk om iedereen weer te zien. Om de herinneringen nog een beetje vers te houden en ook omdat ik natuurlijk leuk vind om over Wenen te praten, heb ik samen met Renée tijdens onze tijd in Wenen een leuke lijst gemaakt met grappige/ interessante/ leuke/ aparte dingen die we in Wenen hebben geleerd en meegemaakt. Dusss hier komtie dan… (tromgeroffel!):

In Wenen..
* Hebben de meisjes extreem dunne benen
* Hebben de mensen alle tijd van de wereld: ze staan opeens stil midden op straat en lopen continu voor je voeten
* Gaan alle openbare gebouwen om 3 of 4 uur ’s middags al dicht
* Zijn de mensen onaardig als ze weten dat je buitenlands bent
* Zijn de leraren dol op pauzes
* Spreken de lokale mensen nauwelijks Engels
* Praten de lokale mensen altijd Duits tegen je, ook als ze weten dat je buitenlands bent
* Skypt onze Indische leraar met zijn zoontje tijdens de les (terwijl de beamer aanstaat)
* Rijdt er elke paar minuten een sneeuwruimer door de straat in onze buurt, die dan een regen van vonken veroorzaakt omdat hij over de straat schuurt als er uiteindelijk natuurlijk helemaal geen sneeuw meer op de weg ligt
* Haalt de brandweer de sneeuw van de dakgoten ivm ‘dachlawinen’
* Ontvingen we binnen een week nadat een vak afgelopen was een mailtje van onze Indische leraar: “This week just wasn’t the same without you folks :)”
* Ziet de universiteit eruit als een enorme plantenkas die in brand gestaan heeft
* Weten zelfs de Weense studenten de weg niet in het universiteitsgebouw (en de medewerkers ook niet overigens..)
* Zijn de dj’s helemaal into de 90s
* Kun je tijdens het uitgaan na 10 minuten nauwelijks meer praten door de sigarettenrook *kuchkuch*
* Zijn de Weense studenten erg snel dronken
* Hebben diezelfde studenten totaal geen ritmegevoel
* Hadden we een moordenaar in de klas ;)
* Zie je helemaal geen oudere mensen meer op straat zodra het een beetje gesneeuwd heeft
* Dragen flinke mensen graag leggings als broek
* Ben ik al aangezien voor Scandinaviër, Duitse en Franse
* Hebben we een spion voor Google als leraar
* Kan je een happy-hour kroegentocht houden door heel Wenen (www.powerhour.at)
* Applaudisseren de studenten na afloop van een les of presentatie door met hun vuisten/knokkels op de rand van de tafel te slaan (en dat doen ineens mensen op de uni in Maastricht nu ook..)
* Zijn we pas bij het laatste vak de Duitser uit Maastricht tegengekomen die ook naar Wenen ging voor zijn study abroad
* Heeft onze leraar een zwak voor Lady Gaga (en Britney Spears)
* Begint de vloer in ons lokaal te trillen wanneer er een metro onder door rijdt (elke 3 minuten..)
* Hebben onze leraren allerlei stopwoordjes/vaste zinnetjes (die wij dan gaan turven)
* Was onze boven-buurman gek op karaoke, maar zingt hij niet bepaald de sterren van de hemel
* Had diezelfde buurman schijnbaar bananenschillen voor zijn raam liggen met een briefje ernaast: “what are you looking at?!” omdat hij naast de lift woont en mensen graag naar binnen kijken
* Zijn de internationale studenten dol op onze pepernoten en peperkoek
* Verkopen bakkers en supermarkten nauwelijks normaal brood
* Verkopen supermarkten meestal slagroom zonder suiker
* Is Wenen veel kleiner dan je denkt en kwamen we tot de laatste dagen plekken tegen die gewoon altijd te lopen waren geweest en waar dus helemaal geen metro voor nodig was :O.. zo kom je nog ns ergens achter..
* Misten we soms een metrohalte omdat we het te druk hadden met ‘mensen kijken’
* Kun je hardop praten over alles zonder dat mensen het begrijpen. Tijdens de kerstvakantie in Nederland en toen ik net definitief hier terug was, vergat ik nog wel eens dat mensen me nu wel kunnen verstaan. Oeps :P Ik heb ook nog een tijdje ‘entschuldigung’ gezegd als ik in Maastricht tegen iemand aanbotste :P
* Denken mensen continu dat we Scandinavisch zijn als we Limburgs praten
* Hebben we bijna elke avond zelf gekookt
* Hebben we minimaal 20 komkommers en 20 pakken sla opgegeten met z’n tweetjes
* Hebben we ontzettend veel films gekeken
* Hebben we alle verschillende rare smaken ice tea geprobeerd die er te vinden waren
* Sleepten we in het begin soms met enorm zware boodschappentassen van het winkelcentrum naar onze kamer. Onderweg kregen we dan allerlei blikken van mensen die ons of aan het uitlachen waren of medelijden hadden…
* Hebben we vrijwel elke week een schnitzel gegeten
* Hebben we verschillende tv-series van thuis gevolgd (Oh oh Cherso, Glee, How I met your mother, The Bachelor, etc)
* Dronken tijdens het uitgaan meestal Wodka Redbull (bij gebrek aan beter?)
* Zaten we bij het concert van het Concertgebouworkest helemaal vooraan op superdure plaatsen :P
* Gingen we nogal eens met een plastic zak van de concurrent naar de supermarkt (Hofer/ Billa/ Spar/ Merkur)
* Piepen de remmen van de bussen zo hard dat je ze zelfs tot binnen kunt horen
* Hebben veel mensen nog de stickertjes (met prijs/ barcode/ andere info) onder hun schoenen zitten! (vooral heel stom bij schoenen met hoge hakken.)
* Heeft onze eerste International Tourism tutor bedacht dat ‘people’ enkelvoud is en het meervoud dus ‘two peoples’ is…
* Hebben veel jongens op stap een dikke trui aan (warm!!)
* Hebben we pas op 6 december ons eerste serviesstuk gebroken! (ik was aan het haasten met afwassen met Renée, omdat mn groepsgenootje zo langs zou komen en… daar sloeg ik een glas stuk :D..)
* Konden we pizza (inclusief drinken) bestellen voor 4,90, waarbij alles voor onze kamerdeur (!) bezorgd werd
* Hadden we een bovenbuurman/ -vrouw die graag van 10 tot 12 iedere morgen piano speelt.. (hoe komt die piano daarboven ?!!) en dan voornamelijk toonladders..
* Heb ik temperaturen meegemaakt van -19 graden Celsius tot +30
* Heb ik in 5 dagen 4 verschillende landen gezien, waarvan 3 die helemaal nieuw voor me waren en heb zo op plekken uit 2 bekende videoclips gelopen :)
* Heb ik in totaal 27 dagen les gehad in 4,5 maand
* Heb ik al mijn vakken zonder al te veel moeite gehaald (je moet hier moeite doen om iets niet te halen!)
* Heb ik zo’n 3-en-half-duizend foto’s gemaakt (en dan zijn er nog de foto’s van Renée..)
* Heb ik mensen leren kennen uit meer dan 21 verschillende landen
* Heb ik een superleuke tijd gehad!

Ah en nog een leuk weetje: de mooie roos die ik van Dennie kreeg toen ik aankwam op het vliegveld, heeft het 3 weken volgehouden! :D Nou dat is nog eens een romantische roos :P !


En als echt afsluiting heb ik nog een lijst gemaakt met bezienswaardigheden en andere plekken in Wenen die ik echte aanraders vind. Dat leek me toch wel handig, mocht iemand ooit naar Wenen gaan. Natuurlijk zijn reisgidsjes ook altijd handig, maar hier zijn een aantal van mijn favorieten:


* Schönbrunn (blijft toch één van de mooiste bezienswaardigheden van Wenen)
* Schönbrunn Tiergarten (de mooiste dierentuin die ik ooit gezien heb! En ik heb er nogal wat gezien.. Mooie oude gebouwen en heel leuke, levendige beestjes. Ga vooral even naar de lieve panda’s, de leuke slingeraapjes, grappige pinguins en kijk of de zwarte beer misschien lekker aan het schommelen is)
* Stephansdom (je moet er 343 treden voor overhebben, maar dan heb je wel een mooi uitzicht over de stad)
* Kärtnerstrasse & Graben (natuurlijk de bekende winkelstraat en de dure winkelstraat rondom de Stephansdom. Erg gezellige terrasjes op straat in de zomer!)
* Ankeruhr (grote, mooie klok met beelden van bekende historische mensen die ieder uur langskomen, en om 12 uur komen alle beelden achter elkaar voorbij met een muziekje op de achtergrond)
* Spaanse rijschool (ook al houd je net als ik niet zo van paarden, een bezoekje hieraan is echt de moeite waard! De ochtendgymnastiek is niet al te bijzonder om bij te wonen maar wel even leuk. De voorstellingen schijnen wel mooi te zijn, maar die heb ik helaas niet gezien. Boek vooral een plek in een rondleiding, want dit is echt heel informatief en leuk om mee te maken!)
* Donauturm (ligt wel even buiten het centrum, maar je hebt er een heel mooi uitzicht over de hele stad en het omliggend gebied en de lift is al een hele belevenis)
* Openluchtopera (als er een scherm aan de buitenkant van de Staatsoper hangt, moet je zeker eens zo in de buitenlucht een live opera komen kijken. Leuk om eens mee te maken!)
* Kerstmarktjes (als je in de winter komt, moet je zeker een kerstmarktje bezoeken; vooral de grote op de Rathausplatz!)
* Sissimuseum (3 musea in elkaar: Sissimuseum, Zilverkamer, Keizerappartementen. Heel mooi!)
* Heldenplatz en Maria-Theresien Platz (mooiste pleinen van Wenen)
* Mariahilferstrasse (ligt niet in wat de meeste mensen het centrum noemen (het gebied rond de Stephansdom), maar is een goede winkelstraat!)
* Internetcafé Surfland (mocht je internet nodig hebben, hier hebben wij heel wat uurtjes doorgebracht en ik kan dus uit eigen ervaring zeggen dat het een fijne zaak is. Te vinden in de Krugerstrasse.)
* De grote Swarovskizaak in de Kärtnerstrasse (supermooie spulletjes en alleen al de grote glittergevel is prachtig en de etalage spectaculair!)
* Sacher ‘Eck (Sachertorte eten bij Hotel Sacher in de Sacher ´Eck is natuurlijk een echte must-do! Ga erheen na een uur of 8 ’s avonds. Leuk als toetje, en dan is het er lekker rustig! Geen wachtrijen en je kan rustig blijven zitten tot sluitingstijd om 1u ’s nachts :P)
* Konditorei Aïda (Weense konditoreien zijn allemaal leuk en lekker; maar Aïda is een bekend voorbeeld en er liggen er best veel van in en om Wenen. Voor een wat chiquere konditorei kun je naar Gerstner (cupcakes!) of Oberlaa (daar lijkt de high society te vertoeven); maar Aïda is een leuk en erg poulair alternatief. Er ligt er een fijn in de buurt van de Stephansdom en keek ook eens op de superleuke website!)
* Restaurant Rosenberger (het lijkt heel erg op de La Place van de V&D. Een beetje duurder dan wij gewend zijn, maar wel leuk om er te zitten; ook boven in de koffiehoek.)
* Restaurant Fratelli (niet de beste service, maar ik heb er wel een aantal keer heerlijk gegeten. Mmm wat was de zeevruchtenpasta lekker :P)
* Prince Coffee Club (soort Starbucks, maar dan iets kleinschaliger. Ligt aan de Hoher Markt, dicht bij het Ankeruhr dus.)
* Schiffstation (in dit ‘schip’ aan het Donaukanaal ligt het leuke restaurant Motto am Fluss. In de zomer is er een buitenterras; maar ook in de winter is het er gezellig. Binnen achter het glas met leuk uitzicht en lekker eten.)
* Restaurant Gutenberg (echt Oostenrijks eten en helemaal niet duur. Echte aanrader als je in een leuke sfeer lekker lokale gerechten wil eten.)
* Sky Restaurant (panorama restaurant met leuk uitzicht over de stad in het warenhuis Steffl. Neem de lift aan de voorkant weer naar beneden :P)
* Restaurant Sparky’s (de aankleding ziet er ontzettend apart uit, maar het eten is goed en het ligt fijn centraal in een zijstraat tegenover de Stephansdom)
* Starbucks (altijd leuk natuurlijk; maar vooral achter het grote raam zitten en mensen kijken bij de Starbucks schuin tegenover de Staatsoper.)
* Loco en Ride Club (in de Nussdorferstrasse vind je deze leuke uitgaansgelegenheden. Niet geliefd bij iedereen, maar ik vond het er altijd gezellig.)


En dat was dan mijn allerlaatste blog. Ik vond het superleuk om steeds iets te schrijven en heb erg genoten van mijn tijd in Wenen. Dus hierbij mijn allerlaatste ‘Tschüss’!

Auf Wiedersehen in Die Niederlande! XXX

  • 15 Februari 2011 - 23:11

    Mamma Marjon:

    Op deze allerlaatste blog moet ik natuurlijk ook reageren. Ook wij hebben genoten van Wenen en kunnen ons goed voorstellen dat jij het daar naar je zin hebt gehad. We zullen er zeker nog eens komen.
    Het is wennen voor je in Maastricht maar het komt wel goed. En voor je het weet zit je misschien wel weer ergens anders in het buitenland.Hé
    wintersport in Kirchberg, Oostenrijk!!!
    Wij vinden het fijn dat je weer thuis bent. Succes met alles en waar je ook uitkomt, wij komen wel op bezoek.

  • 15 Februari 2011 - 23:32

    Daphne Van Dongen:

    Hihi daanke mam :) de laatste reactie!
    Ja hoor komt zeker goed :) en hoop ook weer snel in Wenen te komen! Ben er nog lang niet uitgekeken :D.
    En binnenkort op naar Kirchberg! Österreich, bald komm ich wieder!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Maastricht

Daphne

Ik ga 4 maanden naar Wenen om te studeren! Hier zal ik regelmatig verslag doen vanuit Oostenrijk en foto's plaatsen :) Er kunnen helaas maar maximaal 10 foto's en 2 video's op deze website, die wissel ik steeds, maar verder heb ik nog een photobucket website met nog veel meer foto's: http://s1182.photobucket.com/albums/x458/Daphne_van_Dongen/Wenen/

Actief sinds 14 Sept. 2010
Verslag gelezen: 2837
Totaal aantal bezoekers 32122

Voorgaande reizen:

18 September 2010 - 28 Januari 2011

Studeren in Wenen!

Landen bezocht: