Een verhaal over veel les, bezoek en sneeuw - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Daphne Dongen - WaarBenJij.nu Een verhaal over veel les, bezoek en sneeuw - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Daphne Dongen - WaarBenJij.nu

Een verhaal over veel les, bezoek en sneeuw

Door: Daphne

Blijf op de hoogte en volg Daphne

29 November 2010 | Oostenrijk, Wenen

Hallo hallo mensjes daar ben ik weer :D
Zooo alweer voor het laatst 2 weken geleden op vrijdag geschreven!
Dan is er weer een hoop om over te bloggen nu.
Zaterdag 2 weken geleden hadden we besloten dat we de Stephansdom eens wilden beklimmen. Jaja hele klim we waren echt kapot :O en nee we hebben geen slechte conditie want wat hebben we veel mensen onderweg ingehaald :O. Van alle kerken die k in mn leven al es beklommen heb was dit toch een van de zwaarste :O. Zo’n smalle lange trap, echt er kwam geen einde aan. Maar wat was het uitzicht daarboven mooi :). Paar mooie plaatjes gemaakt en uiteindelijk zelfs onze studentenflat kunnen ontdekken ergens tussen alle gebouwen. En toen weer met trillende benen naar beneden. We besloten te tellen. 342 treden joepie :D. En ja toen zochten we het erna op en schenen we ons 1 trede verteld te hebben :O het moesten er 343 zijn.. neeeeee en we hadden nog zelfs het opstapje naar de straat meegeteld :S . Tjaa dan nog maar ns terug.. :P
Ohja en toen we door de winkelstraat liepen was er bij Swarovski een heel event met rode loper en fotografen! Bleek er een nieuwe Mac laptop geïntroduceerd te worden. Er liepen allemaal modellen over de loper om de nieuwe laptops te showen. Waren jammer genoeg iets te laat met foto’s maken dus daar hebben we er helaas geen van.
’s Avonds hebben we deel 1 van de Sissi trilogie gekeken. Ik had hem nog nooit gezien (jaja schijnbaar een doodzonde..) en hij viel me mee. Werd eigenlijk steeds leuker aangezien we allemaal plekken herkenden en wat is dat meisje schattig. Maar Wenen ziet er dus gewoon nog hetzelfde uit, 50 jaar later :O. Vreemd vreemd.. maarja ook leuk als bewijs dat echt alles op locatie opgenomen is.

Zondag hebben we niet veel gedaan en ’s avonds deel 2 gekeken.
Op maandag besloten we de boeken voor ons nieuwe vak Brand Management te gaan kopen. We hadden een mail van de leraar dat we ergens een kopie konden ophalen om voor onszelf te kopiëren. Maar aangezien we kopieën vervelend vinden en het boek ook heel dik was gingen we eerst eens naar de boekwinkel vragen voor het originele exemplaar. Bleken die 2 bij elkaar toch echt wel 200 euro te kosten :O. Okee, dan die kopie maar.. De klapper met de kopie gaan halen en toen naar de copyshop. Ah het was er selfservice.. ja leuk zaten we echt op te wachten. Ook al waren er 4 van de 15 hoofdstukken uitgehaald omdat we die niet hoefden te lezen, er zaten nog een paar casussen bij en we moesten dus 2 keer zo’n 800 bladzijdes kopiëren. Anderhalf uur en 1600 pagina’s en heel wat geperforeer verder hadden we dan allebei onze nieuwe klapper onder de arm. Nog even de stad in gegaan en toen met een trammetje de ring rond het centrum gereden. We zagen echt van alles en wat was het mooi met al die lichtjes zo ’s avonds. We kwamen o.a. langs: Rathaus, (met suuuuupermooie kerstmarkt!), Parlement, Hofburgtheater, Maria-Theresienplatz, Opera.

Dinsdag hadden we weer International Tourism les. We hadden een nieuwe leraar. Want we hadden die vrouw voor de eerste 5 lessen en nu dan een man voor de laatste 5. We waren ontzettend benieuwd naar hoe de lessen deze keer zouden gaan. Maar hij was zo mogelijk nog slechter in Engels, les geven en uitleggen dan die vrouw :O . Ojeee wat erg was het! Hij liep de hele les zenuwachtig en onzeker heen en weer door het lokaal zonder ook maar even op te houden met praten. Onder zijn arm had hij krampachtig een boek, schrift en groene marker geklemd. We hadden eigenlijk een beetje medelijden met hem maar het was verder zooo grappig dus natuurlijk konden we het niet laten om te lachen.. Oh wat had hij een aantal leuke uitspraken/ versprekingen en hoe vaak zei hij ook ‘uh’ :O jeeetje zeg. Dus hebben we onze tijd maar nuttig besteed met een boodschappenlijstje maken, tellen hoe vaak per minuut onze leraar ‘uh’ zei (record: 28 keer!!) en de leukste uitspraken opschrijven. (zie bij de foto’s het resultaat). Waarschijnlijk is het minder grappig als je er niet bij geweest bent, maar hieronder toch een paar mooie voorbeelden:
* Tourism is a big industry, like every other industry, like uuuhhh… retailing… uuuhh.. or whatever.
* In Vienna we have Hotel Sacher, and in New York for example, we have… uuuhh… I don’t really know.
* So brands can be… uuhh.. ja ja ja, it’s all about branding.
* Do you know what this might be, because I don’t really understand it? (uitleg van klasgenootje), Aaaah so! Ja..

Oh zo leuk dat Duitse ‘ja’ er doorheen :P. Echt fantastisch dit vak. Zelden zo’n leuke lessen gehad :D.
Op woensdag, donderdag en vrijdag hebben we alleen maar ons voorbereid op de nieuwe les van zaterdag. We moesten van de 800 bladzijdes er al 200 lezen voor de eerste les :O Dus we hadden genoeg te doen. Gelukkig viel de les wel mee. We waren eerder klaar dan gepland (half 5 ipv 6 uur) en al in het begin vroeg de leraar of we het goed vonden als hij het in de laatste les geplande examen zou laten vallen en we dan meer punten zouden krijgen voor een presentatie en bijbehorend essay. Nou niemand zei natuurlijk nee, dus dat viel alweer mee. Verder was het een leuke les, met genoeg grapjes en video’s kijken, dus dat was wel snel voorbij :). Vooral toen we Pictionary gingen doen en de meest creatieve kanten van mensen bovenkwamen. Een jongen tekende een bh (bra) om het woord ‘brand’ te omschrijven. Het was echt leuk dus die paar lessen moesten wel gaan meevallen. ’s Avonds zijn we naar de grote kerstmarkt geweest op het Rathaus plein. Er zijn 138 kraampjes, superveel mensen, heel veel lekkers, leuke kitsch, een kerststal, verlichte bomen, veel versiering en een grote kerstboom in het midden. Supermooi en superleuk :D. En we hebben lekker een suikerspin gegeten yumyummmm!

Maandag t/m donderdag hebben we les gehad van Brand Management. Het was ontzettend veel leeswerk per dag en we hebben ook een paar keer tot 4 uur ’s nachts zitten lezen. We waren echt helemaal kapot. We hadden les van 2 tot 9. Ook een keer vanaf half 6 pas, maar wel toen tot half 10. Gelukkig was het vaak eerder afgelopen, maar eigenlijk was het nauwelijks te doen. Maar verder waren de lessen wel weer leuk. We moesten vooral erg lachen toen een jongen uit de klas tegen het stopcontact aan was gelopen waar een laptop adapter inzat. En die viel een beetje uit elkaar.. "Oh.. I think I just killed your adapter!" haha leuk gezicht :P .
Op dinsdag hadden we ook weer International Tourism en weer was het zoooo amusant! We zaten achterin de klas samen met Tina (daarmee hebben we eerder een presentatie gedaan) en een jongen. Tina, Renée en ik waren helemaal melig door de arme man die alweer door de klas liep te ijsberen alsof zn leven ervan afhing. We moesten op een gegeven moment alledrie huilen van het lachen en ja dat houdt niet 1-2-3 op.. En toen die jongen naast ons terwijl hij computerspelletjes aan t doen was ook nog mee ging lachen en eigenlijk nog meer mensen in de klas, werd het echt heel zielig voor de leraar :O.. Ohoh cherrem. Hieronder weer een greep uit de beste uitspraken van de dag:
* An hotel is an hotel. And a flight is, uuhhh.. yeah, a flight.
* Blablabla… and something like that.
* You go to the travel agency around the corner. You go in and say: “Hey, hello uuhh.. I need a holiday… or something like that”.
* So I guess this is all, because I didn’t understand this. Do you understand this?
* I’m not sure about this, but it’s important.

Jaja en toen hebben we natuurlijk ook nog zo’n beetje geteld hoe vaak hij ‘something like that’ of ‘stuff like that’ zei. We hebben er niet goed opgelet maar we kwamen toch op zo’n 20 keer in die 2 uurtjes.
’s Middags op dinsdag hadden we weer die andere les en we moesten voor een product een naam verzinnen en een jingle maken. Ohjee :O wij hadden het onderwerp ‘bank’. En aangezien ons groepslid niet wilde zingen omdattie verkouden was hebben Renée en ik mooi onze jingle gezongen en de klas was nog enthousiast ook. We kregen als enige applaus :D (maarja wij hebben ook als enige durven zingen.. wat voelde dat goed hahahah :P)
Op woensdag hebben we voor dat vak met zijn vieren gewerkt aan de presentatie, maar dat schoot niet bepaald op. Ons Nederlands tempo gaat toch wel wat sneller dan anderen gewend zijn, dus uiteindelijk hebben Renée en ik zo’n beetje de hele presentatie gemaakt. Op woensdagavond had ik gelukkig iets anders leuks te doen dan maar lezen lezen lezen. ’s Avonds om een uur of half 12 ben ik Eline gaan ophalen van een treinstation in Wenen. Ze was gezellig hier naartoe komen vliegen. Donderdag hebben we dan ook ’s morgens een stadswandeling gemaakt zodat ze al vanalles van Wenen kon zien. ’s Middags moesten Renée en ik weer naar de uni, want we moesten nog eventjes iets doen aan de presentatie en hadden erna les. We hebben onszelf het makkelijkste deel laten presenteren en dat ging verder heel goed :). En dat was dan alweer de laatste les van dit vak :D joepie al 2 lessen van de 5 af. Nu alleen nog met het groepje een rapport maken dat bij de presentatie hoort en dan zijn we echt klaar :). Haha ook nog een leuke quote: de Indiase jongen uit ons groepje was een beetje geïntimideerd door een Braziliaans meisje uit de klas. (die heel hard en veel praat) --> "She seems a bit manly.. :O . I'm really scared of her when she talks!" (haha, waar hij ook nog echt gelijk in had :P ).
Eline was de hele middag op mijn kamer gebleven en had wat huiswerk gemaakt. ’s Avonds hebben we even wat samen gegeten want de les was gelukkig weer eerder afgelopen. Daarna ben k met Eline het rondje met de tram rond de ring gaan doen. Had ze Wenen in ieder geval ook al in het donker gezien met alle mooie lampjes. Op vrijdag zijn we op tijd opgestaan want we wilden natuurlijk in de resterende 2 daagjes vanalles doen :). We zijn naar het Sissimuseum gegaan. Het is een combinatie van de Silberkammer (allemaal ruimtes met het bestek en tafelgerei van de Oostenrijkse monarchen vroeger), Sissi museum en Kaiserappartementen (waar Sissi en Franz-Joseph oa. woonden). Het was echt heel mooi en leuk :) alleen mochten we jammer genoeg geen foto’s maken. Daarna hebben we lekker ergens Sachertorte gegeten want dat hoort er natuurlijk ook bij :). Toen was het al donker aan het worden en zijn we naar het Prater pretpark gegaan en daar in het beroemde Riesenrad (reuzenrad) gegaan :D. Wat een mooi uitzicht en wat hebben we er een mooie foto van onszelf gekocht :D. ’s Avonds zijn Eline, Renée en ik op stap geweest. We gingen naar Loco. Het was heel gezellig. Maar toen we ernaartoe gingen sneeuwde het :O. Superleuk natuurlijk maar een beetje minder als je buiten in een jurkje in de rij staat. Maar binnen was het heel leuk en we kregen gewoon gratis drankjes van de barman :O. Er was ook een leuk barmeisje. Ze hielp nog mee om van een vervelende jongen af te komen die uiteindelijk maar afdroop met de woorden: “another nice reason to cut myself..” Ohjee zeg wat n engerd :O. Moe lagen we om 6 uur in bed, waarna om 10 uur weer de wekker ging want Eline en ik hadden nog vanalles op het lijstje staan. Eerst zijn we ff naar het winkelcentrum hier in de buurt gegaan voor wat kerstinkopen. Ik heb nu nog spierpijn van de zakken :O ohhh wat was het een gesleep. Heb mezelf beloond met een schattig harig knuffelkussen :D. Daarna gingen we naar de metro. Mooi wit nog overal met een lekker zonnetje. We gingen naar Schönbrunn. Er was een kerstmarkt. Zo mooi voor het verlichte paleis. We hebben er allebei een crêpe gekocht en zijn daarmee toen door de paleistuin gaan lopen. We zijn met een kleine omweg helemaal naar boven, naar de Gloriette gelopen. Het werd al een beetje donker, maar het was zoo mooi verlicht! En dan al die sneeuw! Het was nog mooier dan de eerdere keren dat ik het gezien had. Een beetje glibberend zijn we naar beneden gelopen want het was heel glad door de sneeuw en het ijs. Daarna zijn we met de metro naar de winkelstraat gegaan, waar we nog zo’n uurtje gewinkeld hebben, zonder resultaat. Vervolgens hebben we ergens iets gedronken en zijn we daarna naar de kerstmarkt op het Rathaus plein gegaan. Alle kraampjes bekeken en weer mooie foto’s gemaakt. Om de dag af te sluiten zijn we lekker gaan uiteten bij Akakiko, een Japans restaurant met heerlijke sushi :D. Moe en koud gingen we daarna terug naar huis. We hebben alle cadeautjes in Eline’s koffer gepropt en nog wat gekwebbeld en uiteindelijk om 2 uur echt gaan slapen. En toen ging om half 4 alweer de wekker :O. Eline had voor half 5 een taxi besteld naar het vliegveld. Gelukkig kon ik erna nog lekker verder slapen. Ik was helemaal kapot van meer dan 8 dagen veel te weinig slapen dus werd ik pas rond half 1 / 1 uur echt wakker.

Vandaag verder niet veel meer gedaan dan wat geïnternet, beetje opgeruimd, geskyped en deze blog dus geschreven. Zo en dan ben ik weer helemaal bij met al mn verhalen en heb ik de komende tijd hopelijk weer genoeg tijd om regelmatig te bloggen en hopelijk ook genoeg te vertellen :D.
Dan zal ik morgen eens mijn foto’s uitzoeken om weer op mijn Photobucket te zetten en wens ik hierbij iedereen weer veel Weense groetjes en tot de volgende blog!!

Auf Wiedersehen ;)

• 29 November 2010 - 11:45

Desiree:

Hoooi Dap!

Heb echt zooo hard moeten lachen om deze blog (trouwens ook om al je andere verhalen). Zo te horen maak je heel wat grappige dingen mee daar! Ben blij dat alles goed met je gaat en dat je zo snel je weg hebt gevonden! Geniet er nog maar even van en als je terug bent, moeten we snel weer een keertje bijkletsen, want waarschijnlijk heb je dan al weer genoeg andere dingen beleefd :D Ik wil al je verhalen horen!

Liefs

• 29 November 2010 - 11:59

Daphne Van Dongen:

Hee Desiree :)
    hihih dankjewel voor je reactie en gelukkig zijn mn blogs leuk om te lezen :)
    Hoe gaatie daar thuis in ons landje?
    We gaan zeker snel afspreken :O
    Heb altijd wel genoeg te vertellen haha :P
    Tot snel!
    XX

• 30 November 2010 - 19:36

Mamma Marjon:

Wat een lang verhaal, maar dat komt als je een tijdje niet schrijft. Wij hadden het al allemaal gehoord via skype. Nu kun je weer aftellen naar de feestdagen. Geniet de komende weken nog van alles wat Wenen je te bieden heeft in deze sfeervolle tijd.
    Dikke poen vaan miech.

• 01 December 2010 - 10:17

Daphne Van Dongen:

Daaag mams!
    Ja hoor dat lukt zeker wel ;)
    Zoooo enorme sneeuwstorm buiten :D